Uncategorized @sk

1D vs. 2D čiarový kód – ktorý a kedy?

Technológie hýbu svetom a výrazne menia aj spôsoby práce v obchode, skladoch či logistike. Namiesto manuálneho zapisovania údajov na papier dnes dokážeme zakódovať všetky potrebné informácie do jednoduchého čiarového kódu. Možností je viacero – ktorý typ kódu sa teda oplatí používať a kedy?

1D - ten, ktorý všetko začal...

Prvý veľký posun v automatizácii prišiel s 1D čiarovým kódom, ktorý kóduje informácie pomocou čiernych a bielych plôch. Najčastejšie sa s ním stretávame vo forme EAN/UPC kódov a môžeme ho nájsť takmer všade – na potravinách, knihách, či kuriérskych štítkoch.

Kedy je 1D kód ideálny?

Nevýhody 1D kódov

Využitie 1D kódov:

Označovanie tovaru pomocou EAN kódov

Skenovanie tovaru a pozícií v sklade

Práca s prepravnými štítkami

Vyhľadávanie objednávok podľa čiarového kódu

2D čiarové kódy – keď potrebujete viac

Moderným riešením sú 2D čiarové kódy, ktoré sa stávajú čoraz populárnejšími vďaka svojej flexibilite a množstvu údajov, ktoré dokážu zakódovať, pomocou systému bodov a geometrických útvarov. Najznámejšími zástupcami sú QR kód a Data Matrix.

Výhody 2D čiarových kódov

Nevýhody 2D kódov

Kde sa využívajú 2D kódy?

Faktúry a platby (napr. QR platba cez telefón)

Marketingové kampane – zľavy, odkazy, recenzie

Interné štítky v sklade – šarže, množstvo, dátumy

Spracovanie vrátených objednávok

Aktuálny trend: Prechod na 2D – iniciatíva Sunrise 2027

Pod tlakom potreby väčšieho množstva dát a prepojenia s digitálnym svetom sa globálne posúvame k 2D kódom. Táto zmena má aj oficiálnu podobu:

Sunrise 2027

Organizácia GS1, ktorá štandardizuje čiarové kódy, zaviedla iniciatívu, podľa ktorej musia do konca roka 2027 všetky predajné miesta (POS/POC systémy) zvládať čítať aj 2D kódy. Tento projekt je už testovaný  vo viac ako 48 krajinách, ktoré pokrývajú 88 % svetového HDP.

Technické výhody 2D kódov:

GS1 Digital Link – budúcnosť EAN kódov

GS1 neplánuje úplne nahradiť EAN/GTIN – namiesto toho ich rozširuje pomocou konceptu GS1 Digital Link. Ten umožňuje zakódovať EAN do URL, ktorá vedie na webstránku s doplnkovými informáciami (nutričné hodnoty, certifikáty, návody a pod.) a umožňuje viesť štatistiky o správaní zákazníkov. EAN teda nezaniká, len prechádza do modernej digitálnej formy.

Prekážky plnej náhrady 1D kódov

Budúcnosť – hybridné štítky

Prechod na 2D kódy nebude skokový – niekoľko nasledujúcich rokov bude charakterizovať umiestnenie 1D a 2D kódov spolu na jednom produkte. Postupná náhrada sa očakáva v sektoroch s vyššími nárokmi – napríklad farmácia, automobilový alebo luxusný tovar, kde táto zmena môže nastať skôr.

Zhrnutie: 2D kódy nevymažú EAN, ale preberú jeho úlohu v modernejšej podobe – ako nosič bohatších a prepojených dát. Prechod k nim je nevyhnutný a urýchlený iniciatívou „Sunrise 2027“, no úplná náhrada 1D čiarových kódov nastane až v priebehu ďalších rokov a vždy v súlade s investičnými a prevádzkovými možnosťami jednotlivých sektorov.